လူအခ်င္းခ်င္း လွည့္ပတ္ျခင္း ကင္းရွင္းၾကပါေစ...၊ ဆင္းရဲလုိခ်င္း အခ်င္းခ်င္း ကင္းရွင္းၾကပါေစ...၊ မနာလုိခ်င္း အခ်င္းခ်င္း ကင္းရွင္းၾကပါေစ..

Thursday, November 10, 2011

ဆက္လက္ဖတ္႐ႈရန္-

“ သီရိလကၤာသာသနာ”

အရွင္ေမာဂၢလိပုတၱတိႆမေထရ္၏ တပည့္အရွင္မဟာမဟိႏၵသည္ သာသနာႏွစ္ (၂၃၆)တြင္ လကၤာဒီပသီဟုိဠ္ကၽြန္းသုိ႔ ၾကြေရာက္၍ ေဒ၀ါနံပိယတိႆမင္းအမွဴးရွိေသာ ကၽြန္းသူကၽြန္းသားလူအမ်ားကုိ ယုံၾကည္သက္၀င္ေစ၍ ဗုဒၶ သာသနာေတာ္ကုိ သီဟုိဠ္ကၽြန္း၌ တည္ထြန္းေစသည္။ မဟာေမဃ၀န္ ဥယ်ာဥ္ ေတာ္ကုိ လွဴဒါန္း၍ “မဟာ၀ိဟာရ”မည္ေသာသံဃာ့အာရာမ္ေက်ာင္းတုိက္အျဖစ္ တည္ရွိေစသည္။

        ထုိအခ်ိန္မွစ၍ သီဟုိဠ္ကၽြန္း၌ ဗုဒၶသာသနာေတာ္သည္ ၀ဋၬဂါမဏိမင္း လက္ထက္(ဗုဒၶႏွစ္ ၄၅၅ - ၄၆၆)တုိင္ေအာင္ ဂုိဏ္းတစ္ပါးတုိ႔၏ အယူ၀ါဒႏွင့္ မေရာယွက္ဘဲ အညစ္အေၾကးကင္းကြာ သန္႔ရွင္း စင္ၾကယ္စြာ ထြန္းလင္းေတာက္ပ သည္။

        ၀ဋၬဂါမဏိမင္းသည္ “အဘယဂိရိ”မည္ေသာေက်ာင္းတုိက္ကုိ တည္ေထာင္၍ ေက်းဇူးျပဳခဲ့ဖူးေသာ မဟာတိႆမေထရ္အား လွဴဒါန္းသည္။ မဟာတိႆမေထရ္ သည္ တပည့္ျဖစ္သူ ဗဟလမႆုတိႆ မေထရ္ႏွင့္တြဲ၍ မဟာ၀ိဟာရ၀ါသီဂုိဏ္းမွ ခြဲကာ “အဘယဂိရိ၀ါသီဂုိဏ္း”ဟူ၍ သီးျခားတည္ေထာင္သည္။

        ဤသုိ႔ သီဟုိဠ္ကၽြန္း၌ ဂုိဏ္း ၂-ဂုိဏ္း ကြဲျပားလာသည္။ ဤသည္ကား သီဟုိဠ္ ကၽြန္း၌ သာသနာ ဆုတ္ယုတ္ျခင္း၏ အေၾကာင္းျဖစ္သည္။

        ထုိ႔အျပင္ ဇမၺဳဒီပအိႏၵိယျပည္မွ ေရာက္ရွိလာေသာ ၀ဇၨိပုတၱကဂုိဏ္း၌ အက်ံဳး၀င္သည့္ ဓမၼ႐ုစိဂုိဏ္း၏ သကၠတဘာသာသုိ႔ တင္ထားေသာဓမၼ၀ိနယအသစ္ကုိ အဘယဂိရိ၀ါသီဂုိဏ္းက လက္ခံထားသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အဘယဂိရိ၀ါသီဂုိဏ္း ကုိလည္း “ဓမၼ႐ုစိဂုိဏ္း”ဟူ၍ ေခၚဆုိရေလသည္။ ဤသည္လည္း သီဟုိဠ္ကၽြန္း၌ သာသနာဆုတ္ယုတ္ျခင္း၏ အေၾကာင္းျဖစ္ေလသည္။

“ စတုတၳသဂၤါယနာ”
        မဟာ၀ိဟာရ၀ါသီဂုိဏ္းသား မေထရ္မ်ားသည္ ပါဠိဘာသာျဖင့္ တည္ရွိေန ေသာ ေရွးေဟာင္းဓမၼ. ၀ိနယပိဋကကုိ ႏႈတ္ငုံေဆာင္ကာ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေန ၾကသည္။
      ၀ဋၬဂါမဏိမင္းလက္ထက္ ငတ္မြတ္ေခါင္းပါးျခင္းေဘး ဆုိက္ေရာက္ေသာအခါ အခ်ိဳ႕မေထရ္တုိ႔က ဇမၺဳဒီပအိႏၵိယျပည္သုိ႔ သြား၍ ပိဋကတ္ေတာ္ကုိ မေမ့ေပ်ာက္ ေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ၾကသည္။ အခ်ိဳ႕မေထရ္ တုိ႔ကမူ သီဟုိဠ္ကၽြန္းမွာပင္ ေနထုိင္၍ သစ္ဥသစ္ဖုသစ္ရြက္သစ္သီးတုိ႔ျဖင့္ မွ်တေရာင့္ရဲကာ ပိဋကတ္ေတာ္ ကုိ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ေတာ္မူၾကသည္။
        ေနာင္အခါ ပိဋကတ္ေတာ္ကုိ ႏႈတ္ငုံေဆာင္ကာ ထိန္းသိမ္းဖုိ႔ရန္ ခက္ခဲႏုိင္ျခင္း ႏွင့္ အဘယဂိရိ၀ါသီ ဂုိဏ္းသားတုိ႔ လက္ခံထားေသာ အယူ၀ါဒတစ္ပါးႏွင့္ ေရာေႏွာ ႐ႈပ္ေထြးႏုိင္ျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ ပိဋကတ္ေတာ္ ကုိ ေပ၌ အကၡရာတင္ ေရးသားကာ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ရန္ အားထုတ္ေတာ္မူၾကသည္။
        မဟာ၀ိဟာရ၀ါသီဂုိဏ္းသား မေထရ္မ်ားသည္ အႏုရာဓၿမိဳ႕ေတာ္မွ (၆၈)မုိင္ ကြာေ၀းေသာ မလယ တုိင္း မာတုလၿမိဳ႕အနီး အာေလာကလႈိင္ဂူ၌ သီတင္းသုံးကာ ထုိေဒသအႀကီးအကဲျဖစ္သူ၏ အေစာင့္ အေရွာက္ကုိ ခံယူ၍ ေပထက္အကၡရာတင္ ျခင္းအမႈကုိ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူၾကသည္။ ဤသည္ကုိ “စတုတၳ သဂၤါယနာ”ဟု ေခၚဆုိရေလသည္။

“ ဂုိဏ္း ၂-ဂုိဏ္း အျငင္းအခုံျဖစ္ျခင္း ”
        ထုိမွေနာက္ ဘာတိယမင္းလက္ထက္ (ဗုဒၶႏွစ္ ၅၂၄-၅၅၂)သုိ႔ ေရာက္ေသာ အခါ မဟာ၀ိဟာရ၀ါသီ ဂုိဏ္းႏွင့္ အဘယဂိရိ၀ါသီဂုိဏ္းတုိ႔ ၀ိနည္း၌ အျငင္းအခုံ ျဖစ္ပြားၾကသည္။ ျဖစ္ပြားပုံမွာ ------- ေမတၱိယာ မည္ေသာဘိကၡဳနီက သူမကုိ အရွင္ဒဗၺက ေမထုနပဋိေသ၀နအမႈျဖင္ ဖ်က္ဆီးပါေၾကာင္း ျမတ္စြာဘုရား အား ေလွ်ာက္ထားစြပ္စြဲသည္။ ထုိအမႈ မွန္/မမွန္ စစ္ေဆးေမးျမန္းေတာ္မူရာ မမွန္ ကန္ေၾကာင္း ေပၚလြင္ထင္ရွားသျဖင့္ ဘုရားရွင္က “ေတန ဟိ ဘိကၡေ၀ ေမတၱိယံ ဘိကၡဳနိ ံနာေသထ၊ ဣေမ စ ဘိကၡဴ အႏုယုဥၨထ” ဟူ၍ မိန္႔ၾကားေတာ္မူသည္။
  ဤ၌ “နာေသထ”ပုဒ္ေနာက္တြင္ “သကာယ ပဋိညာယ”ဟူေသာပုဒ္၂-ပုဒ္ ပါသင့္/ မပါသင့္ ျငင္းခုံၾကျခင္းျဖစ္သည္။ အဘယဂိရိ၀ါသီဂုိဏ္း၀င္တုိ႔က ပါသင့္ေၾကာင္း ေျပာဆုိၾက၍ မဟာ၀ိဟာရ ၀ါသီဂုိဏ္း၀င္တုိ႔က မပါသင့္ေၾကာင္း ေျပာဆုိၾကသည္။ ျငင္းခုံမႈ မၿပီးျပတ္ေၾကာင္း ဘာတိယမင္း ၾကား သိေတာ္မူရာ ျဗာဟၼဏဇာတ္ရွိေသာ ဘာသႏၱရကၽြမ္းက်င္သူ “ဒီဃကာရာယန” မည္ေသာပညာရွိ အမတ္ ကုိ ေစလႊတ္၍ ၿပီးျပတ္ေအာင္ ဆုံးျဖတ္ေစသည္။
        ဒီဃကာရာယနအမတ္သည္ ၂-ဖက္ဂုိဏ္း၀င္ မေထရ္တုိ႔၏ စကားကုိ ၾကားနာ ၿပီးေနာက္ - အဆုိပါ ၂-ပုဒ္ပါရွိလွ်င္ ရဟႏၱာအရွင္ဒဗၺ က်ဴးလြန္ရာေရာက္၍ အျပစ္ရွိ သည္။ မပါရွိပါလွ်င္ က်ဴးလြန္ရာ မေရာက္၍ အျပစ္မရွိ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ “သကာယ ပဋိညာယ” ၂-ပုဒ္ မပါမွ မွန္ကန္သည္-ဟု အဆုံအျဖတ္ေပးေလသည္။
        ဤ၌ ပဋိညာ=ဟူသည္မွာ ေမတၱိယာဘိကၡဳနီ၏ “အေယ်နမွိ ဒေဗၺန မလႅပုေတၱန ဒူသိတာ”ဟူေသာ စြဲခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။ ဤသည္ကုိ ေထာက္၍ အ႒ကထာ (၀ိ၊႒၊၂။၁၆၈)ဆရာက ဤသုိ႔ မွတ္ခ်က္ျပဳေတာ္ မူသည္။
        ကိ ံ ပန ဘဂ၀တာ ေမတၱိယာ ဘိကၡဳနီ ပဋိညာယ နာသိတာ၊ အပၸဋိညာယ နာသိတာ? ကိေဥၥတၳ ယဒိ တာ၀ ပဋိညာယ နာသိတာ၊ ေထေရာ ကာရေကာ ေဟာတိ သေဒါေသာ။ အထ  အပၸဋိညာယ, ေထေရာ အကာရေကာ ေဟာတိ နိေဒၵါေသာ။


“ ေ၀တုလႅ၀ါဒကုိ ႏွိမ္ႏွင္းျခင္း ”
        ဤသုိ႔ အဘယဂိရိ၀ါသီဂုိဏ္း၀င္တုိ႔ ႐ႈံးနိမ့္၍ ဘာတိယမင္းလက္ထက္၌ ေခါင္းမေထာင္ႏုိင္ေတာ့ေပ။ သုိ႔ေသာ္လည္း ေ၀ါဟာရကတိႆမင္းလက္ (ဗုဒၶႏွစ္ ၇၅၈-၇၈၀)၌ ေခါင္းေထာင္လာျပန္သည္။ အဘယဂိရိ ၀ါသီ အဓမၼ႐ုစိဂုိဏ္း၀င္တုိ႔သည္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကုိ ဖ်က္ဆီးျခင္းငွါ ရဟန္းအသြင္ေဆာင္ ေ၀တုလႅ၀ါဒီ ပုဏၰားတုိ႔ ေရးသားစီရင္အပ္ေသာ ေ၀တုလႅပိဋကက်မ္းကုိ “ဗုဒၶဘာသိတ=ဘုရားဟာက်မ္း”ဟု တင္ျပ လာၾကသည္။
        ေထရ၀ါဒဂုိဏ္း၀င္ မဟာ၀ိဟာရ၀ါသီမေထရ္ျမတ္တုိ႔က ဓမၼ၀ိနယႏွင့္ ႏွီးေႏွာ တုိက္ဆုိင္၍ “အဓမၼ၀ါဒ” ဟု ပယ္ခ်ၾကသည္။ ထုိအေၾကာင္း ေ၀ါဟာရကတိႆမင္း ၾကားသိေတာ္မူ၍ ေ၀တုလႅပိဋကက်မ္းကုိ မီး႐ႈိ႕ဖ်က္ဆီးေစ၍ ထုိက်မ္းကုိ လက္ခံ ေသာ ဓမၼ႐ုစိဂုိဏ္းသားရဟန္းမ်ားကုိ ႏွိပ္ကြပ္ကာ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ကုိ ထြန္းလင္း ေတာက္ပေစသည္။

“ မဟာ၀ိဟာရေက်ာင္းတုိက္ ဖ်က္ဆီးခံရျခင္း ”
        ေဂါဌာဘယမင္း ႏွင္ထုတ္လုိက္ေသာရဟန္းတုိ႔တြင္ အခ်ိဳ႕ရဟန္းတုိ႔သည္ ကာ၀ီရသေဘၤာဆိပ္၌ လာေရာက္ေနထုိင္ၾကသည္။ တိတၳိယလုလင္ငယ္ တစ္ေယာက္သည္ ထုိရဟန္းတုိ႔ထံ၌ ရဟန္းျပဳ၍ “သံဃမိတၱ”ဟူေသာအမည္ျဖင့္ ထင္ရွားလာသည္။ သံဃမိတၱရဟန္းသည္ ေ၀တုလႅ၀ါဒအေပၚ “အဓမၼ”ဟု အဆုံး အျဖတ္ေပးေသာ မဟာ၀ိဟာရ၀ါသီမေထရ္တုိ႔အား အမ်က္ရန္ၿငိဳးထား၍ မဟာ၀ိဟာရ၀ါသီဂုိဏ္းသား ရဟန္းတုိ႔အား ေ၀တုလႅ၀ါဒကုိ ခံယူေစသည္။ သုိ႔မဟုတ္ သူတုိ႔၏ ေက်ာင္းတုိက္တုိ႔ကုိ အျမစ္ပါႏႈတ္၍ ဖ်က္္ဆီးပစ္မည္-ဟု ႀကံစည္ကာ သီဟုိဠ္ကၽြန္းသုိ႔ ေရာက္လာခဲ့သည္။
        ေဂါဌာဘယမင္း၏ သားငယ္ “မဟာေသန”မင္းသားကုိ ပညာသင္ေပးၿပီး မဟာေသနမင္းသား မင္းျဖစ္လာေသာအခါ (ဗုဒၶႏွစ္ ၈၁၉-၈၄၅) အဘယဂိရိေက်ာင္း ၌ ေနထုိင္လ်က္ မဟာ၀ိဟာရ၀ါသီဂုိဏ္း သားတုိ႔အား ေ၀တုလႅ၀ါဒကုိ လက္ခံဖုိ႔ရန္ နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ႀကိဳးစားအားထုတ္သည္၊ မည္သုိ႔ပင္ အားထုတ္ေသာ္လည္း မခံယူ ေသာ မဟာ၀ိဟာရ၀ါသီဂုိဏ္းသားရဟန္းတုိ႔အား ဆြမ္းအာဟာရ မေလာင္း လွဴရန္ မင္းအာဏာျဖင့္ တားျမစ္ပိတ္ပင္သည္။
        ဆြမ္းအာဟာရမရရွိေသာ မဟာ၀ိဟာရ၀ါသီဂုိဏ္းသားတုိ႔သည္ “အသက္ဟူ ေသာအေၾကာင္းေၾကာင့္ လည္း ငါတုိ႔သည္ ေ၀တုလႅ၀ါဒကုိ လက္မခံကုန္အံ့”ဟု တုိင္ပင္ ညီညြတ္ကာ မဟာ၀ိဟာရစေသာေက်ာင္း တုိက္တုိ႔ကုိ စြန္႔ခြါ၍ ေရာဟနဇနပုဒ္ ေခၚ သီဟုိဠ္ကၽြန္းေတာင္ပုိင္း နယ္ႏွင့္ မလယဇနပုဒ္ေခၚ သီဟုိဠ္ကၽြန္း အလယ္ပုိင္းနယ္တုိ႔သုိ႔ သြားၾကေလသည္။
        မဟာ၀ိဟာရ၀ါသီဂုိဏ္းသားမ်ား ေက်ာင္းအားလုံးကုိ စြန္႔ခြါ ထြက္သြားၾက ေသာအခါ “သံဃမိတၱ” မည္ေသာရဟန္းယုတ္သည္ “မဟာေသန”မင္းကုိ နားခ်၍ ေလာဟပါသာဒျပာသာဒ္အစရွိေသာ (၃၆၄)ခုေသာ ပရိ၀ုဏ္ျပာသာဒ္တုိ႔ကုိ ဖ်က္ဆီး ၿပီးလွ်င္ အျမစ္အရင္းပါ ႏႈတ္ေစ၍ အဘယဂိရိေက်ာင္းတုိက္ သုိ႔ ေဆာင္ယူေစသည္။
        ေက်ာင္းရာေျမကုိလည္း ထြန္ယက္ေစကာ ေျပာင္းပဲတုိ႔ကုိ စုိက္ပ်ိဳးေစသည္။ ဤသုိ႔ျဖင့္ မဟာ၀ိဟာရေက်ာင္းတုိက္သည္ ရဟန္းမ်ားဆိတ္သုဥ္း၍ ေက်ာင္း အေဆာက္အအုံမရွိ ျဖစ္ေလသည္။ ထုိအခါ “ေမဃ၀ဏၰာဘယ”မည္ေသာ ကလ်ာဏအမတ္၏ ၿခိမ္းေျခာက္ေဖ်ာင္းဖ်ေျပာဆုိျခင္းျဖင့္ မဟာေသနမင္းသည္ မဟာ၀ိဟာရေက်ာင္းတုိက္ကုိ တဖန္ ပကတိအတုိင္းျဖစ္ေအာင္ ျပဳျပင္ကာ ဖဲခြါသြား ၾကေသာရဟန္းတုိ႔ကုိ ျပန္လည္ပင့္ေဆာင္၍ ပစၥည္းေလးပါးျဖင့္ ျပဳစုလုပ္ေကၽြးေလသည္။

“ လကၤာဒီပ ဂုိဏ္း ၃-ဂုိဏ္း ”
        တဖန္ မဟာေသနမင္းသည္ ေကာက္က်စ္ေသာစိတ္ႏွလုံးရွိသည့္ “ကုဟကတိႆ”မည္ေသာ မေထရ္ကုိ ၾကည္ညိဳျပန္၍ ထုိမေထရ္အတြက္ မဟာ၀ိဟာရေက်ာင္းတုိက္နယ္ပယ္အတြင္း “ေဇာတိ၀န” မည္ေသာဥယ်ာဥ္၌ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းကုိ ေဆာက္လုပ္ရန္ အားထုတ္သည္။
        မဟာ၀ိဟာရ၀ါသီရဟန္းတုိ႔သည္ ေက်ာင္းမေဆာက္ရန္တားျမစ္ေသာ္လည္း မရသျဖင့္ မဟာ၀ိဟာရေက်ာင္းတုိက္မွ ဖဲခြါသြားၾကသည္။ ထုိအခါ၌လည္း မဟာ၀ိဟာရေက်ာင္းတုိက္သည္ (၉)လပတ္လုံး ဆိတ္သုဥ္းေနသည္။ မဟာေသနမင္းသည္ သူ၏ ဆႏၵအတုိင္း ေဇတ၀န္ေက်ာင္း ကုိ ေဆာက္လုပ္ေစ၍ ကုဟကတိႆမေထရ္အား လွဴဒါန္းေလသည္။
        ထုိေဇတ၀န္ေက်ာင္း၌ ဒကၡိဏဂိရိေက်ာင္းမွ ရဟန္းမ်ား လာေရာက္ေနထုိင္၍ ေ၀တုလႅ၀ါဒကုိ လက္ခံက်င့္သုံးၾကေလသည္။ ဤသုိ႔လွ်င္ အ႒ကထာဆရာ အရွင္မဟာဗုဒၶေဃာသ သီဟုိဠ္ကၽြန္းသုိ႔ မလာေရာက္မီ ေရွးကာလ၌ သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ ေသာ ေထရ၀ါဒပိဋကကုိသာ လက္ခံက်င့္သုံးသည့္ မဟာ ၀ိဟာရ၀ါသီဂုိဏ္းႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္ေသာ ဓမၼ႐ုစိ၀ါဒ. ေ၀တုလႅ၀ါဒကုိ လက္ခံက်င့္သုံးေသာ အဘယ ဂိရိ၀ါသီဂုိဏ္း ေဇတ၀န၀ါသီဂုိဏ္းဟူ၍ သီဟုိဠ္ကၽြန္း၌ ဂုိဏ္းႀကီး (၃)ဂုိဏ္း ထင္ရွား ရွိေနေလသည္။
        ထုိ႔ေၾကာင့္ မဏိသာရမဥၨဴသာဋီကာ (၁။၂၄)၌ ဤသို႔ ဆုိေလသည္။
သီဟဠဒီေပ ဟိ မဟာ၀ိဟာရ၀ါသိနိကာေယာ အဘယဂိရိ၀ါသိနိကာေယာ ေဇတ၀န၀ါသိနိကာေယာတိ တေယာ နိကာယာ သႏၱိ။

“ ကထာ၀တၳဳက်မ္း ”
        ျပဆုိခဲ့ၿပီးသည့္အတုိင္း ဒုတိယႏွင့္ တတိယသဂၤါယနာတုိ႔၏ အၾကား၌ ေပၚေပါက္လာေသာ အဓမၼ၀ါဒ မ်ားႏွင့္ အေသာကမင္းတရား သာသနာေတာ္မွ ႏွင္ထုတ္လုိက္ေသာအညတိတၳိယတုိ႔၏ အဓမၼ၀ါဒ မ်ားေၾကာင္း ဗုဒၶသာသနာဓမၼ၀ါဒ သည္ ညစ္ႏြမ္းေသးသိမ္ ေမွးမိွန္ခဲ့ရသည္။ ထုိအဓမၼ၀ါဒမ်ားကုိ ေထရ၀ါဒ ဓမၼ၀ါဒီဂုိဏ္း သားတုိ႔က စြမ္းအားရွိသမွ် ႏွိမ္နင္းဖ်က္ဆီးခဲ့ရသည္။
        အထူးႏွိမ္နင္းခဲ့ရေသာ ဓမၼ၀ါဒီေက်ာင္းတုိက္မ်ားကား - မဇၥ်ိမေဒသ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ ပါဋလိပုတ္ၿမိဳ႕ေတာ္ အေသာကာရာမေက်ာင္းတုိက္ႏွင့္ သီဟုိဠ္ကၽြန္း အႏုရာဓ ၿမိဳ႕ေတာ္ မဟာ၀ိဟာရေက်ာင္းတုိက္တုိ႔ျဖစ္သည္။ ထုိတြင္ အေသာကာရာမေက်ာင္း တုိက္ေန အရွင္မဟာေမာဂၢလိပုတၱတိႆမေထရ္သည္ ေပၚေပါက္ ခဲ့ၿပီးေသာ အဓမၼ၀ါဒမ်ားႏွင့္ ေနာက္ေနာင္တြင္ ေပၚေပါက္လတၱံ႕ေသာအဓမၼ၀ါဒမ်ားကုိ ရည္သန္၍ သက၀ါဒီႏွင့္ ပရ၀ါဒီပုဂၢဳိလ္တုိ႔၏ အျပန္အလွန္ အေမးအေျဖမ်ားျဖင့္ အညတိတၳိယတုိ႔၏ မိစၧာ၀ါဒအဓမၼအယူ မ်ားကုိ ႏွိမ္နင္းဖ်က္ဆီးေတာ္မူသည္။
        ယင္းသုိ႔ ႏွိမ္နင္းေသာ္လည္း အိႏၵိယျပည္၌ ဗုဒၶသာသနာေတာ္သည္ ေစာစီးစြာ ကပင္ တိမ္ျမဳပ္ ကြယ္ေပ်ာက္ခဲ့သည္။ သာသနာေတာ္ႏွစ္(၂၀၀)ေက်ာ္မွ ေရာက္ရွိလာေသာ ဗုဒၶသာသနာေတာ္သည္ လကၤာဒီပသီဟုိဠ္ကၽြန္း၌ သာသနာေတာ္ႏွစ္ (၂၀၀၀)ေက်ာ္ ယေန႔ကာလတုိင္ေအာင္ ထြန္းေတာက္ေန သည္မွာ အံ့ၾသဖြယ္ ေကာင္းလွပါေပသည္။
        မဟာ၀ိဟာရေက်ာင္းတုိက္ေန ဓမၼ၀ါဒီအရွင္ျမတ္တုိ႔သည္လည္း သီဟုိဠ္ကၽြန္း၌ ေပၚေပါက္လာေသာ အဓမၼ၀ါဒမ်ားကုိ စြမ္းအားရွိသမွ် ႏွိမ္နင္းခဲ့ရသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္ အဓမၼ၀ါဒမ်ား၏ တုိက္ခုိက္မႈကုိ မ်ားစြာ ခံခဲ့ရသည္။
        သာသနာႏွစ္ (၉၇၀)ေက်ာ္တြင္ သီဟုိဠ္ကၽြန္း၌ အရွင္မဟာဗုဒၶေဃာသ ေရးသားစီရင္အပ္ေသာ ကထာ၀တၳဳအ႒ကထာက်မ္း၌ ကထာ၀တၳဳပါဠိေတာ္တြင္ အရွင္ေမာဂၢလိပုတၱတိႆမေထရ္ ရည္ညႊန္း ပယ္ဖ်က္ခဲ့ေသာ အဓမၼ၀ါဒီဂုိဏ္းတုိ႔၏အယူ၀ါဒမ်ားကို ျပည့္ျပည့္စုံစုံ ေဖာ္ျပထားသည္ကုိ ေတြ႕ရွိရေပသည္။

“ ျမန္မာျပည္ သာသနာ ”
        တတိယသဂၤါယနာေခတ္၌ ကုိးတုိင္းကုိးဌာနသာသနာျပဳ ေစလႊတ္ရာတြင္ ေရာက္ရွိလာသည္ဟု အဆုိရွိေသာ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ ဗုဒၶသာသနာ့ သမုိင္း၌လည္း ဓမၼ.အဓမၼ၊ ၀ိနယ.အ၀ိနယ အျငင္းပြားမႈမ်ား ထင္ရွားေပၚေပါက္ခဲ့သည္။ ပရိယတၱိစာသင္တုိက္မ်ား၌ သီတင္းသုံးေနၾကေသာ ပရိယတၱိ ၀ိသာရဒ ပဋိပတၱိမာမကပုဂၢဳိလ္ျမတ္တုိ႔က ထုိအျငင္းပြားမႈ ၀ိ၀ါဒါဓိက႐ုဏ္းမ်ား ၿငိမ္းေအးေအာင္ ၿငိမ္းသတ္ေတာ္မူခဲ့ၾကသည္။
        ျမန္မာႏုိင္ငံသာသနာ့သမုိင္း၌ အထင္အရွားဆုံးေသာ  ၀ိ၀ါဒါဓိက႐ုဏ္းကား - တုံဂုိဏ္း. ႐ုံဂုိဏ္းတုိ႔၏ အတင္ အ႐ုံ အျငင္းပြားမႈျဖစ္သည္။ တုံဂုိဏ္းပုဂၢိဳလ္တုိ႔က သာမေဏမ်ား ၿမိဳ႕ရြာအတြင္း ၀င္ေသာအခါ ရဟန္းမ်ားလုိ သကၤန္း႐ုံရန္မလုိ၊ လက္ကန္ေတာ့ထုိး၍ အနံတစ္ေတာင္ အလ်ားသုံးေတာင္ရွိ ဒုကုဋ္သကၤန္းအတုကုိ လက်္ာပခုံးေပၚတင္၍ ၀င္ရမည္ဟု ဆုိသည္။
အ႐ုံဂုိဏ္းပုဂၢိဳလ္တုိ႔ကမူ သာမေဏမ်ားလည္း ရဟန္းမ်ားကဲ့သုိ႔ပင္ ပရိမ႑လသိကၡာပုဒ္ႏွင့္အညီ ၀တ္၍ သုပၸဋိစၧႏၷသိကၡာပုဒ္ႏွင့္အညီ ႐ုံရမည္-ဟု ဆုိသည္။ ဤ အတင္ အ႐ုံ အျငင္းပြားမႈသည္ ေကာဇာႏွစ္ (၁၀၆၀) မာရ္ေအာင္ရတနာေစတီ ဒါယကာစေနမင္းလက္ထက္မွစ၍ ေကာဇာႏွစ္ (၁၃၄၃)ခု ဘုိးေတာ္ ပဒုံမင္းလက္ထက္တုိင္ေအာင္ မင္းဆက္ ၈-ဆက္ ၾကာေညာင္းခဲ့သည္။ ဤအဓိက႐ုဏ္းကုိ ပရိယတၱိ ၀ိသာရဒက်မ္းဂံတတ္မေထရ္ျမတ္တုိ႔က အဆုံးအျဖတ္ကုိ ေပး၍ ၿငိမ္းေအးေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူ ခဲ့ၾကသည္။

“ ၀ိနိစၧယဌာန အက္ဥပေဒ ”
        “လူရွိလွ်င္ အမႈရွိသည္”ဟူသည့္အတုိင္း လူအခ်င္းခ်င္း ရွင္ရဟန္းအခ်င္းခ်င္း အျငင္းပြားမႈ သည္ ေနရာဌာနတုိင္း၌ပင္ ရွိႏုိင္ေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံ သာသနာတြင္ သူ႕ေခတ္ႏွင့္သူ ၀ိနိစၧယ ဌာနမ်ား ရွိၾကေပသည္။
        လြတ္လပ္ေသာျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ ဖဆပလအစုိးရေခတ္၌ (၁၃၁၁)ခုႏွစ္ ၀ိနိစၧယဌာန အက္ဥပေဒႏွင့္ (၁၃၁၆)ခုႏွစ္ ျပင္ဆင္ခ်က္ ၀ိနိစၧယဌာန အက္ဥပေဒတုိ႔ကုိ ျပ႒ာန္း၍ အျငင္းပြားမႈ အဓိက႐ုဏ္းတုိ႔ကုိ ၿငိမ္းေအးေအာင္ အဆုံး အျဖတ္ေပးေတာ္မူခဲ့ၾကသည္။
        အဆုိပါ ဥပေဒအရ သက္ဆုိင္ရာ ၀ိနည္းဓုိရ္ဆရာေတာ္မ်ားက စီရင္ဆုံးျဖတ္ခဲ့ေသာ ျဖတ္ထုံး တုိ႔ကုိ ႏုိင္ငံေတာ္၀ိနိစၧယဌာနစီရင္ထုံးမ်ားဟု က်မ္းစာအုပ္အျဖစ္ ႐ုိက္ႏွိပ္ထုတ္ေ၀ခဲ့ၾကသည္။
        ျမန္မာဆုိရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီေခတ္၌လည္း ၀ိနည္းဓမၼကံ အဓိက႐ုဏ္းမႈခင္း မ်ား ေျဖရွင္း ဆုံးျဖတ္
ေရးဆုိင္ရာဥပေဒကုိ ျပ႒ာန္း၍ သက္ဆုိင္ရာ၀ိနည္းဓိုရ္ ဆရာေတာ္မ်ားက အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ၀ိ၀ါဒါဓိက႐ုဏ္း တုိ႔ကုိ ၿငိမ္းေအးေအာင္ ဆုံးျဖတ္ေတာ္မူၾကသည္။
        အထူးအားျဖင့္ ဓမၼ. အဓမၼ အျငင္းပြားမႈမ်ားကုိ ႏုိင္ငံေတာ္သီးျခား၀ိနည္းဓုိရ္ ဆရာေတာ္မ်ားက ဆုံးျဖတ္ေတာ္မူၾကသည္။ ယင္းတုိ႔မွာ-----
၁။ ေက်ာက္သေဘၤာ၀ါဒ၀ိနိစၧယ
၂။ လူေသလူျဖစ္၀ါဒ၀ိနိစၧယ
၃။ ေၾကာင္ပန္းေတာရ၀ါဒ၀ိနိစၧယ-စသည္တုိ႔ျဖစ္သည္။
ဤသို႔ ႀကီးက်ယ္နက္နဲခက္ခဲလွေသာ ဓမၼ.အဓမၼ ၀ိ၀ါဒမႈခင္းမ်ားကုိ ၿငိမ္းေအးေအာင္ ပရိယတၱိ စာသင္တုိက္တုိ႔၌ သာသနာျပဳလုပ္ငန္း ႀကိဳးပမ္းေတာ္မူၾကေသာ ပိဋကတၱယေဆက ပရိယတၱိ၀ိသာရဒ မေထရ္ျမတ္တုိ႔သည္သာလွ်င္ ယေန႔တုိင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူၾကေလသည္။

“ ပရိယတၱိစာသင္တုိက္မ်ား “
        ယာ၀ ေတ ပိဋကံ ဗုဒၶ၀စနံ ၀တၱတိ၊ န တာ၀ သာသနံ အႏၱရဟိတံ။ (သံ၊႒၊၂။၁၈၇)ဟူေသာ က်မ္းဂန္ႏွင့္အညီ ဘုရားရွင္စကားေတာ္ ပရိယတၱိတရား ေတာ္မ်ား တည္ရွိေနသမွ် သာသနာမကြယ္ႏုိင္
ေသးေသာေၾကာင့္ ပရိယတၱိတရား ေတာ္မ်ား တည္ရွိေနေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ရေပ မည္။
        ပရိယတၱိတရားေတာ္မ်ား တည္ရွိေနရန္ ပရိယတၱိ၀ိသာရဒပုဂၢိဳလ္မ်ား အဆက္ မျပတ္ေပၚေပါက္ လာဘုိ႔ အေရးႀကီးလွေပသည္။ ထုိပုဂၢိဳလ္မ်ား ေပၚေပါက္လာရန္မွာ လည္း ပရိယတၱိစာသင္တုိက္မ်ား တည္ရွိေနမွသာလွ်င္ ျဖစ္ႏုိင္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သာသနာသုံးရပ္ တည္ရွိေစရန္ ပရိယတၱိစာသင္တုိက္မ်ား ကုိ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ရေပမည္။
        ျပဆုိခဲ့ၿပီးသည့္အတုိင္း မဇၥ်ိမေဒသ အိႏၵိယျပည္ႏွင့္ လကၤာဒီပသီဟုိဠ္ကၽြန္း တုိ႔၌ ေပၚေပါက္လာေသာ တရားတု.တရားေယာင္ သာသနာ့အညစ္အေၾကးတုိ႔ကုိ အေသာကာရာမေက်ာင္းတုိက္ႏွင့္ မဟာ၀ိဟာရ
ေက်ာင္းတုိက္ေန ပရိယတၱိ၀ိသာရဒ မေထရ္ျမတ္တုိ႔က ဦးစီးဦးေဆာင္ျပဳကာ သုဓ္သင္ရွင္းလင္းခဲ့ၾကသည္။
        အလားတူပင္ အျခားေနရာဌာနတုိ႔၌လည္း အျခားပရိယတၱိ၀ိသာရဒပုဂၢိဳလ္တုိ႔က သုဓ္သင္ရွင္းလင္း ခဲ့ၾကသည္။ ပရိယတၱိစာသင္တုိက္ တည္ေထာင္ရာ၌ ပရိယတၱိ၀ိသာရဒပုဂၢိဳလ္ရရွိရန္ အေရးႀကီးသကဲ့သုိ႔ စာခ်/စာသင္ အရွင္ျမတ္မ်ား ႀကီးမားေသာ သဒၶါ.ဆႏၵ.၀ီရိယရွိဖုိ႔လည္း လုိအပ္လွေပသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆုိေသာ္ သာမန္ သဒၶါ.ဆႏၵ.၀ီရိယမ်ိဳးျဖင့္ ႀကီးမားခန္႔ထည္ေသာပရိယတၱိစာသင္တုိက္ မျဖစ္ႏုိင္ေသာေၾကာင့္ တည္း။
(စည္ရွင္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ေရးသားေတာ္မူသည္။)
စစ္ကုိင္း၊ မဟာသုေဗာဓာ႐ုံေက်ာင္းတုိက္
ႏွစ္(၅၀)ျပည့္ ေရႊရတုေမာ္ကြန္းစာေစာင္မွ ေကာက္ႏႈတ္ေဖာ္ျပပါသည္။
ေက်းဇူးတင္စြာျဖင့္ - ေမာင္သန္႔စင္

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts